?> Beynimizi Sağlıklı Tutmak İçin 13 İpucu - Kişisel Gelişim
Sep 252013
 
2,115 views

Beynimizi Sağlıklı Tutmak İçin 13 İpucu

Beyin sağlığı

Beyin

Beynimizin tıpkı bir kas sistemi gibi çalıştığını söylemek hiç te yanlış olmaz. Kullanılmayan kasların zayıflayıp gücünü yitirmesi gibi, kullanmadığımız beyin hücrelerimiz de zaman içinde eriyip kaybolur. Ancak, vücudumuzdaki hemen hemen tüm dokuların kendini yenileme özelliği bulunmasına karşın, beyin hücrelerimiz kendilerini yenileme işlevine sahip değildir. Bu nedenle, ölen beyin hücrelerini yeniden hayata döndürmek bugünkü teknoloji ile mümkün olmuyor. Bu sorunla başedebilmenin tek yolu, beyin hücrelerimizi işlevsiz bırakmamak..

Spor amaçlı hafif yürüyüşler yapmak nasıl beden sağlığımız için önemli ve gerekliyse, beyin hücrelerimizi uygun yöntemlerle aktif tutmamız beyin sağlığımızı korumak açısından aynı şekilde büyük önem taşıyor. Alzheimer gibi hastalıklar için önerilen davranış şekli de bu.

Yapmamız gerekenler çoğunlukla basit şeyler. Ama bunları yaşamımızın doğal bir parçası haline dönüştürmemiz gerekiyor.

Hem beden, hem de beyin sağlığımız açısından uygulamamız gereken bazı ip uçlarını sizin için derledik:

1-Daha fazla oksijen: Beynimiz, vücudumuzun kullandığı toplam oksijenin dörtte birini tek başına tüketir. Bu yüzden beynimizin daha sağlıklı ve verimli çalışabilmesi için derin nefes almanın önemi büyüktür. Bu amaçla kullanabileceğimiz en etkili derin nefes alma yöntemi ise diyafram nefesidir. Diyafram nefesi sayesinde hem daha fazla oksijen alır, hem de iç organlarımıza masaj uygulamış oluruz.

2-Su iç: Beynimizin dörtte üçü sudan oluşur. Bu nedenle bedenimizi susuz bırakmamak özel bir önem kazanır. Bildiğiniz gibi insan bedeninin açlığa dayanma süresi 30-40 günü bulurken, susuzluğa dayanabilme süresi sadece 3 gündür. Su yaşamdır!

3-Dik dur, dik otur: Dik durduğumuzda dolaşım sistemimiz daha düzgün çalışır. Böylece beynimize besin ve oksijen taşıyan ve kirli kanı beyin hücrelerimizden uzaklaştıran kan dolaşımı işlevini daha kolaylıkla yerine getirir.

4-Düzenli ve derin uyu: Uyku, beyin hücrelerimiz arasındaki bağlantıların yeniden organize olduğu ve güçlendirildiği bir dönemdir. Bu nedenle düzenli ve derin bir uyku ile beynimizin kendisini rahatça yeniden düzenleyebilmesine fırsat vermiş oluruz.

Beyin sağlığı için alıştırmalar

Beyin sağlığı için alıştırmalar

5-Düzenli yürüyüş yap: Tempolu yürüyüşler hem beden, hem de beyin sağlığımız açısından büyük önem taşır. “Sağlam kafa, sağlam vücutta bulunur.”

6-Danset: Dans sırasında beyin ve kas korelasyonu en üst seviyededir. Müzik ve ritm, sağ beyin lobunu uyarır. Metabolizma hızlanır. Bu nedenle, dansın, oksijen seviyesi yüksek bir ortamda yapılması önemlidir.

7-Kahkaha at: Kahkaha atmak çok olumlu yan etkiler üretir. Diyaframı çalıştırır. Stresi azaltır. Bağışıklık sistemini güçlendirir. Endorfin salgılanmasını tetikler. Kan akışını hızlandırır. Kasları gevşetir. Gülmek, başlı başına bir iyileştirme aracıdır. Kahkaha atabilmenizi sağlayacak her fırsatı değerlendirin.

8-Şekerden olabildiğince uzak dur: Fazla şekerin hem beden, hem de beyin üzerinde kalıcı hasarlar yarattığı bilinmektedir. Sağlıklı bir yaşam için şekerden olabildiğince uzak durun.

9-Kafein kullanımını dengele: Çay veya kahve gibi içeceklerden alınan sınırlı miktarda kafeinin konsantrasyon arttırıcı etkileri olduğu saptanmıştır. Ancak, alınan kafein miktarı belli limitleri aştığında durum değişir ve olumsuz etkiler başlar.

10-Boşa geçen zamanı daha iyi değerlendir: Büyük şehirlerde yaşıyorsanız, ulaşım sırasında veya kuyruklarda beklerken yitirdiğiniz zamanın ne denli uzun olduğunu bilirsiniz. İşte bu tür zamanları boşa harcamak yerine, basit yöntemlerle değerlendirebilirsiniz. Örneğin MP3 ile sesli kitap dinleyebilir, ya da bir kitap veya dergi okuyabilirsiniz.

11-Arasıra farklı şeyler yap: Pek çok davranışımız kalıplaşmıştır. Arasıra da olsa, bu kalıpları kırmak, beyin hücrelerimiz arasında yeni bağlantılar kurulmasını sağlar. Örneğin işe veya okula giderken farklı bir araç kullan. Dişini fırçalarken ya da yazı yazarken arada bir diğer elini kullanmayı dene.

12-Yabancı bir dil öğren: Yabancı dil öğrenimi, beyin hücrelerini çalıştırmada çok etkin bir yöntemdir. Bu sayede beyin hücreleriniz arasında yepyeni bağlantılar kurulur. Yabancı dile karşı bir ilginiz yoksa, daha önce hiç ilgilenmediğiniz bir konuda araştırmalar yapabilir, beyninizi farklı bir konuda çalışmaya yönlendirebilirsiniz.

13-Barok müziğe kulak ver: Mozart veya Vivaldinin barok eserlerini dinle. Özellikle nefesli veya yaylı çalgıların yer aldığı ve iniş-çıkışların pek bulunmadığı parçalar beyninizin alfa moduna girmesine ve rahatlamasına yardımcı olur. Algılama filtrelerinin etkinlikleri azalır ve öğrenme süreci daha verimli bir hale dönüşür.

Ahmet Aksoy

Kaynaklar:
http://www.rd.com/slideshows/6-ways-exercise-makes-your-brain-better/
http://www.health.harvard.edu/fhg/updates/update0606a.shtml
http://www.alz.org/living_with_alzheimers_your_brain.asp
http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_fitness
http://faculty.washington.edu/chudler/plast.html

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">

(gerekli)

(gerekli)

%d bloggers like this:
Read previous post:
Zaman Sıkıntısı Çekenler İçin Ücretsiz Göz Alıştırmaları Bilgisayar Programı eTrain

Zaman Sıkıntısı Çekenler İçin Ücretsiz Göz Alıştırmaları Bilgisayar Programı eTrain Belki siz de neredeyse her gün bilgisayar ekranına bakarak 8-10...

Close